torsdag 21 mars 2019

Lönnmördaren med ett samvete gör rent hus

Recension av Proud Mary

För en gångs skull ska jag tipsa om en riktig actionfilm. Det är en genre som jag har lite svårt för. Eftersom de ofta innehåller klichékaraktärer och förutsägbara slut. Kvällens filmtips är inte en sådan film. Jag har sett Proud Mary som kom förra året. Den är regisserad av Babak Najafi. Denna svensk-iranska regissör har filmer som London has fallen, Guldbagge-belönade Sebbe och Snabba cash II på sitt cv. Manuset står John Stuart Newman, Christian Swegal och Steve Antin för.

Mary, Taraji P Henson, växer upp i en maffiafamilj och hon är yrkesmördare. Mary har inga problem med att sätta vem som helst på plats genom våld, men hon har en svaghet och det är barn. Hon gör ingenting mot barn. En regel som sätter henne i klistret när hon får ett kontrakt på att mörda en man som inte kan betala sina skulder och dennes son Danny. Snart har hon hela Bostons maffiafamiljer efter sig och den enda utvägen är att skjuta skarpt.

Babak Najafi har skapat en actionfilm med sanna gangstervibbar. Miljöerna känns trovärdiga och filmen upplevs inte som överdriven på något vis. Den undre världen är mer eller mindre osynlig för de hederliga medborgarna. Familjerna har ett sofistikerat sätt mot varandra som påminner om Gudfaderns glansdagar. Proud Mary är en actionfilm som påminner om Leon, men med en mer uppdaterad anda och actionscener. Det går snabbt i kamp- och bilsekvenserna. Klippningen är snygg och det är ett bra tempo i filmen dramaturgiskt sett.

Det är ganska klart från början hur filmen kommer att ta sig och sluta. Överraskningsmomenten lyser med sin frånvaro, men det är känslan i filmen som drar upp betyget och skådespelarna. Att Proud Mary sedan flirtar med Leons handling gör inte saken sämre.

Taraji P Henson passar verkligen i tuffa roller. Första gången jag såg henne var som kriminalpolis i serien Person of interest. I både serien och filmen är hon tuff och trovärdig. Hon kan det här med att ta sig an roller där karaktären befinner sig i hetluften på något vis. Hon är som klippt och skuren för rollen som Mary. Med jordnära attityd och en livsfarlig inställning gör hon allt för att skydda sig själv.

Det är kul att se Danny Glover i rollen som familjens överhuvud. Med ett långt cv visar han att erfarenhet har sina fördelar. Han tar sig an rollen med en trovärdighet som är imponerande. Hans sätt att manipulera alla till att tro att han är både svag och snäll för att sedan sätta kniven i ryggen på folk är imponerande. Danny Glover och Taraji P Henson är filmens stora stjärnor.

Jag rekommenderar Proud Mary till dig som vill se en actionfilm av fin kvalité. Den är snyggt gjord och du kommer att sitta som fastklistrad framför tv-rutan. Trevlig kväll!