onsdag 27 mars 2019

Vänskap över gränserna

Recension av Green book

Kvällens filmtips är den välgjorda dramafilmen Green book. Den är regisserad av Peter Farrelly. Han har filmer som Dum & dummare, Kingpin och Den där Mary på sitt cv. Manuset till Green book är skrivet av Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie och Peter Farrelly.

Tony Lip, Viggo Mortensen, jobbar som vakt på en nattklubb. Han är inte rädd för att använda nävarna för att lösa konflikter. Han är dessutom en skojare och lite främlingsfientlig. Lip får jobbet som Dr Donald Shirleys, Mahershala Ali, chaufför. Ett jobb som Tony är i starkt behov av. Att Donald är afroamerikan sätter käppar i hjulet för Lips världsuppfattning. Det blir inte bättre när det visar sig att Lip ska köra Donald genom det segregerande södern. Där attityder som att svarta inte får använda samma toalett som vita eller äta på samma restauranger gör deras resa minst sagt komplicerad. För att navigera sig i det rasistiska södern får Lip boken The green book, en manual som talar om var det är säkert för afroamerikaner att röra sig. Lip och Donald ger sig ut på en turné som öppnar ögonen på dem båda. Kan de se människan istället för en stereotyp som ingen av dem uppskattar?

Hantverket är underbart i Green book och det är lätt att förstå varför filmen belönades med tre Oscarsstatyetter, årets bästa film, bästa manus och bästa manliga biroll. Dramaturgin i filmen påminner om en blandning av Niceville och En oväntad vänskap. Det mest oväntade med film är ändå valet av regissör. Jokern i det här gänget Peter Farrelly är otroligt långt ifrån sin vanliga trygga sfär av komedifilmer. Han lyckas förmedla en fin film med mycket känsla och värme. Det är en feelgood-film med svärta och djup. Filmen skrubbar på ytan i de svåra frågorna och det är något som inte är unikt för feelgood-genren. Det är även genrens styrka. Trots tunga ämnen gör feelgood-filmen att du går ifrån salongen med en varm känsla i magen.

Mahershala Ali storspelar som den snobbiga Dr Donald Shirley. En roll som gav honom en Oscar. Ali har ett sätt att föra sig på som får han att framstå som en man med bryderier och som gör allt för att hålla sin fina fasad uppe. Viggo Mortensen påminner om både Al Pacino och Robert De Niros sätt att tolka sina italienska roller. Mortensen är stabil i sitt skådespel och ger en fin insats i filmen.

Green book är en film om vänskap, kulturkrockar och förändring. Det är en film om förståelse och sympati. Det är en fin dramafilm om hur människor möts och lägger sina starka åsikter åt sidan för att tillsammans klara av ett större hot. Jag rekommenderar Green book till dig som vill se en välgjord dramafilm. Trevlig kväll.