torsdag 28 mars 2019

När drömmarna faller in är de verkligen rätt för en?

Recension av Make it stort

Kvällens boktips Make it stort är den tredje och avslutande delen i Emmy Abrahamsons böcker om Filippa. Vill du läsa mina tankar om de föregående delarna klicka på respektive titel Only väg is upp och Stjäla the show. Make it stort kom 2014. Emmy Abrahamson Augustnominerades för den första delen Only väg is upp.

Boktips. Hur ska det gå för Filippa? Det får du veta i den avslutande delen Make it stort.

Filippa jonglera livet, jobben och till råga på allt två pojkvänner. Ångesten över att inte har fått en enda roll sedan hon slutade skolan växer sig starkare. Pengarna lyser med sin frånvaro och hon försöker att tigga tillbaka sitt gamla jobb. Hon får ett jobb som kontorsassistent. Hon ska bara kopiera papper. Kontorslandskapet är ödet förutom på en vaktmästare som ska övervaka Filippa i hennes kopierande. Vaktmästaren å andra sidan är fullt upptagen med att leta efter saker som han kan sno med sig hem. Filippa kan inte bestämma sig för vem av Bruce och Marvin som är den underbaraste och ska bli hennes fasta pojkvän. Att jonglera pojkvänner är inte det lättaste och det kan ställa till en del problem. Filippa gör allt för att lyckas som skådespelare. Hon till och med uppfinner sig själv genom att byta namn från Karlsson till Bond. Ska hon någonsin få den stora chansen som hon förtjänar?

Emmy Abrahamson kan det här med humor. Make it stort är lika charmig som de två föregående delarna. Det är lätt att både sympatisera och förstå Filippa. Hon är en sympatisk karaktär som ser på livet med en glimten i ögat. Hon hamnar i lite olika missförstånd som blir väldigt komiska. Det är en varm känsla i boken och det är svårt att lägga ifrån sig den. Dessutom är det en kul tvist att det är en tjej som jonglerar två killar och inte tvärtom som det brukar vara. Även om detta beteende är förknippat med att vara en dålig människa är det svårt att se på Filippa med dessa ögon. Hon är ingen bad girl som män vill ändra på utan hon är sig själv oavsett vad de tycker om henne.

Språket är bra och utan komplicerade formuleringar. Handlingen är lätt att hänga med i och den är utan transportsträckor. Boken slutar på ett bra sätt som leder tankarna till boken Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske.

Jag rekommenderar Make it stort till dig som har läst de två föregående titlarna. Det är en mysig trilogi för dig som vill läsa om en tonårstjej som försöker att hitta sin plats i livet. Trevlig kväll!