onsdag 27 maj 2020

Svaret kan vara närmare än du tror…

Recension av Mannen i brunt

Mannen i brunt är en titel som gått mig helt förbi. Därför blev jag superglad när jag hittade den i ljudboks-appen. Jag har en förkärlek till Agatha Christie och kommer alltid att ha det. Hon är en författare som förtjänar en ikonstatus, som hon har till viss del redan har. 

Mannen i brunt kom i nyinspelning 2018. Boken skrevs redan 1924 och har därmed ett antal år på nacken, men det betyder inte att boken känns daterad. Läsaren tas med in i en gåta i svunnen tid där en mördare går lös…


Anne Beddingfield är ung, vacker och våghalsig. Hennes nyfikenhet tar henne ända till Afrika. Hon söker svaret på vem som har begått två mord i London, men det är inte det enda hon vill ha svar på: Vem är mannen i brunt? Väl ombord på lyxångaren kommer en olustig känsla krypande. Är det någon som förföljer henne och i så fall varför? Vad är det hon vet som har satt henne i denna fara?

Vad går det mer att skriva om Agatha Christie än bara hyllningsord? Jag vet inte, men varje gång jag läser en bok av henne förstår jag varför jag tycker att hon är så bra. Hon är mästerlig på att knyta ihop säcken på de sista sidorna. Hon lämnar inga frågor obesvarade. Spänningsnivån håller ända till slutet.

Att lyssna på Mannen i brunt gick jättebra, trots att Agatha Christies böcker är fulla av vändningar och små fragment av ledtrådar går det att följa med i handlingen. Hon lägger fokus på ett fåtal karaktärer, vilket också underlättar lyssnandet eftersom jag ibland kan vara distraherad av andra saker.

Agatha Christie är en mästarinna på att skriva oblodiga pusseldeckare, något som passar mig. Jag gillar inte att läsa deckare med detaljerade mord. Det är helt enkelt inget som lockar mig, men jag kan förstå att vissa läsare är intresserade av det. Själv gillar jag skräckel, men i rätt böcker. För att knyta ihop säcken så är det med andra ord kvällens boktips något för dig som är en fantast av pusseldeckare åt det trevliga hållet, en mysdeckare med andra ord. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...