torsdag 28 maj 2020

Kan man få folk att göra som man vill?

Recension av Struck by lightning

Ikväll tänker jag yppa några rader som filmen Struck by lightning, 2012, som jag hittade i en rea-korg. Filmen är regisserad av Brian Dannelly. Han har mest regisserat serie-avsnitt, som bland annat Insatiable. Manusförfattare till kvällens film är Chris Colfer som även tar sig an huvudrollen som Carson.

Filmtips. En feelbad-rulle med satirisk humor. 

Carson är en outsider. Han passar inte in i ett enda gäng, vilket han är väl medveten om. Han har dessutom valt detta öde, eftersom han anser sig vara lite bättre än alla andra. Carson är redaktör för skolans litterära magasin och ingen som är med i klubben bidrar med någonting. Han tröttnar på sina latmaskar till klasskamrater och tar till hårdhandskarna. Carson och hans vapendragare Hillary, Rebel Wilson, smider en vattentät plan och utsätter alla för utpressning. Snart trillar texterna in och magasinsdrömmen ser ut att bli verklighet. Inget kan väl gå fel?

Struck by lightning är en film för dig som älskar high school-komedier. Det är en lättsam film med en hel del svärta. Den var inte alls som jag trodde. Valet av hur berättelsen om Carson berättas är oväntad. Filmen börjar med att tittaren hör Carsons röst och han berättar om sin död, sedan är hela filmen en lång tillbakablick. Ett stildrag som fungerar med komedins svarta tema och dess satiriska humor.

Chris Colfer visar att han kan inte bara kan agera utan även skriva manus. Struck by lightning är inte en film som skriver in sig i historieböckerna som en film ingen kan leva utan. Den ger ett blekt minne, men duger som underhållning för en stund. Ensemblen har namn som Rebel Wilson. Chris Colfer Ashley Rickards som gått vidare i sina karriärer och fått roller i olika storfilmer. Om du vill se en annan komedi med svart humor är Sassy pants något för dig. Den kan du läsa om här. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...