tisdag 2 juni 2020

En själv kan stå i vägen för kärlek


Recension av Enough said


Det är bra att man kan låna film från sitt lokala bibliotek. Den tjänst som jag absolut gillar. Det fina är att det finns fortfarande dvd-filmer att låna. Ikväll ska jag blogga om Enough said som kom 2013. Den är regisserad och skriven av Nicole Holofcener. Hon har även regisserat filmen Rika vänner.


Filmtips. En romantisk komedi som roar sin tittare. 
Eva befinner sig i en ny fas i livet. Hon är skild och snart är hennes dotter på väg att lämna boet. Evas bästa vän Sarah tycker det är dags för en ny kärlek åt Eva. På en fest träffar Eva en man hon finner totalt oattraktiv. De börjar ses och snart är kärleken ett faktum, men han kommer med ett komplicerat förflutet. Kan hon hantera det?

Julia Louis-Dreyfus tar sig an rollen som Eva med värme. Hon är lätt att tycka om och en karaktär som känns genuin. Bortgångne James Gandolfini spelar en lågmäld karaktär som letar efter sin nästa kärlek. Han är lite bitter efter att hans äktenskap gått i kras. Toni Collette axlar rollen som Sarah. Hon ger en version av en halvhysterisk kvinna som är trött på sin man, men hon vill inte lämna honom. Hon ger en rolig prestation.

Enough said är ett triangeldrama uti fingerspetsarna. Det är en varm film som visar att trots att kärleken en gång fanns i ens liv kan den komma åter bara du själv inte står i vägen för den. Jag rekommenderar Enough said till dig som vill se en varm komedi som driver med folks egenheter. Filmen väcker en hel del igenkänning och det är komiskt att se hur osäkerheterna hos en person finner en annan som mest intressant. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...