onsdag 3 juni 2020

Går det att skaffa sig ett ny identitet?


Recension av Vem är Evan Smoak?

Jag är inget fan av James Bond, men ändå ser jag på filmerna. Dessa agenthistorier är oftast underhållande och utan substans. Jag kan längta efter sådana böcker ibland och det är också anledningen till kvällens blogginlägg. Jag har lyssnat på Vem är Evan Smoak? från 2016 som är skriven av Gregg Hurwitz.

Boktips. En äkta agentroman. 

Evan Smoak är ett alias. Redan som tolvåring rekryterades han av en topphemlig organisation för att bli agent i det amerikanska försvaret. Ett val han flera år senare ångrar till viss del. Ett val som tvingat honom till att ha flera lägenheter runt om i LA under falska namn. Evan använder sina kunskaper för att försvinna och hjälpa andra ur organisationen, men inser snart att hans genomtänkta flyktplan inte alls var så genomtänkt som han trodde.


Det trevliga med att lyssna på böcker är att jag kan göra andra saker under tiden. Det är svårt att sugas in i boken som jag lyssnar på till skillnad mot böcker som jag läser själv, men det är smällar jag får ta. När tiden till att läsa fysiska böcker kanske inte riktigt räcker till.

Vem är Evan Smoak? är en bok som passar bra som ljudbok. Det är en lätt handling att följa med i och inte så många karaktärer som kan förvirra till historien. Det fanns vissa partier som hade kunnat kortas ner eller strukits helt. Tyvärr sögs jag aldrig in helt och hållet i Evan och hans livsfarliga värld. Det är spännande helt klart, men det är inte min typ av bok. Den som är såld på agenthistorier kommer däremot inte att bli besviken. Boken har en hög spänningsfaktor och språket är helt ok. Det är en thriller med actionscener och en nervkittlande känsla konstant som kommer och går.



Vem är Evan Smoak? är en bok för dig som älskar agenthistorier och dess tvister. Denna bok är inget undantag. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...