måndag 1 juni 2020

Kan det någonsin bli helt rättvist?


Recension av Rättvis sönderdelning av Besten Skorm

Att lyssna på noveller är både kul och lite snopet. Slutet kommer ganska fort och sätter krav på författaren. Denne ska leverera en text där läsaren snabbt dras in i värld och förstår dess handling. Det går inte att brodera ut texten, för det finns ingen plats till det. Jag har lyssnat på Lars Carlbergs novell Rättvis sönderdelning av Besten Skorm som kom 2017.


Besten Skorm har dött. Hjälten dräpte honom med sitt svärd och hyllningsropen ekar tätt. Alla vill ha sin del av besten och Ulma måste se till att ingen skor sig mer än någon annan. Ett uppdrag hon tar på största allvar. I en värld full av listiga varelser går det att lita på någon?

Rättvis sönderdelning av Besten Skorm är en minst sagt udda berättelse. Eftersom att formen på texten är en novell kan den locka även personer som vanligtvis inte gillar att ta sig an böcker. Det är en fantasifull text som för läsaren till en magisk plats som sällan skådats. Lars Carlberg klarar sitt uppdrag och jag fascineras av hans fantasi. Något som ger mersmak.

Rättvis sönderdelning av Besten Skorm är en inkörsport för dig som inte är van att läsa fantasy, men som gärna vill prova på. Novellen passar både vane och ovane läsaren.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...