fredag 9 oktober 2020

Var sann mot dig själv

Recension av Next level basic

Själv är jag ingen fantast av dokusåpor, men jag har fastnat för Vanderpump rules. Serien är underhållande på alla sätt och vis. Jag sitter och asgarvar åt karaktärernas upptåg. Min favorit är helt klart Stassi Schroeder. Hon står för sina åsikter och vägrar låta någon sätta sig på henne. Det är lätt att få fördomar när jag tittar på henne.

Hon är blond med stora bröst och säger ibland dumma saker, men hon är allt annat än ointelligent. Hon är driven och vill tjäna pengar. Stassi Schroeder hittar hela tiden nya vägar för att bygga sitt varumärke. Det är det som gör henne extra intressant samt hennes fascination för kyrkogårdar, ranch dressing, gotik och andar. Hon raserar uppfattningen som omgivningen har om henne som en tjej som bara gillar kläder och att ta selfies.

Bookface. En biografi för dig som gillar starka
kvinnor.
Gissa om jag blev lycklig när jag insåg att det gick att låna hennes biografi. Boken har ett omslag som passar ypperligt en fredag som denna när det är ”Bookface Friday”.

Det hör verkligen till ovanligheten att jag läser en bok på engelska, men jag är glad att jag gjorde det av flera anledningar. Dels för att jag tränar upp min läsförståelse samt att jag fick läsa denna underhållande bok. Next level basic innehåller ingen banbrytande eller fantastisk prosa som förför sin läsare. Vad boken däremot innehåller är en boost för självförtroendet som inte är att förakta. Det är en bok för kvinnor som vill känna att de har rätt i när de väljer att vara sig själva och att det ska hyllas. Omfamna att andra kallar dig för bitch när du står för dina åsikter och värderingar. Det betyder att du gör rätt och att de andra inte har några argument förutom att du är en bitch. Hon vill ta tillbaka ordet bitch och göra det till något positivt.

Bokens budskap är att du ska framhäva dig själv och dina egenskaper som du är stolt över. Skäms inte för den du är, om du gör fel och sårar någon be om ursäkt. Hon ger flera kängor till olika kändisar som lägger ut bilder på sociala medier att de inte vågar visa sina rätta sidor. Även om de utger sig för att vara osminkade så är de inte det. De använder sig av filter, ibland flera filter och framförallt stylister. Fotona granskas i minsta detalj innan de publiceras. Hon påpekar att det är lätt att glömma bort.

Stassi Schroeder anser att det är dags att spräcka denna falska yta som kändisarna sysslar med. Hon försöker att lägga upp bilder på sig själv när hon har acneutbrott eller inte ser ut som sitt bästa jag för att variera sitt flöde samt att visa att hon är precis som alla andra och inte en ”photoshopad kändis”. Hon ger sig också på modebranschen. Hon är trött på att designers och kändisar ska tala om för oss vad vi ska ha på oss för att vara moderiktiga. Det är du själv som skapar mode. Använda det som sitter bra på din kropp och inte det familjen Kardashians säger att du ska använda. Hon hävdar bestämt att familjen utför ett globalt experiment där de ska se hur många av jordens befolkning de kan lura till att bli som dem och gå på deras skitsnack. Den passagen är den bästa i hela boken.

Det roligaste är när hon beskriver vilken sorts människa du är beroende på hur mycket batteristyrka som finns i din mobil. Det är fruktansvärt kul. Batteripassagen visar på vilken skruvad humor hon har. Om du är som jag som gillar när personer driver med sig själva och andra med glimten i ögat så är detta något för dig. Trevlig helg!