måndag 12 oktober 2020

Vilse i det mystiska

Recension av Förlorad i tidens grepp

Som jag har skrivit förut och skriver igen: ibland hittar jag böcker som jag aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med. Kvällens blogginlägg handlar om en sådan bok. Jag har lyssnat på Förlorad i tidens grepp från 2018 av Agatha Rae. Det är den första delen av två.

Ljudbok. En bok för dig som gillar en bok 
som är som en gåta.
Fyra främlingar vaknar upp i en skog. De har ingen aning om varför de är där eller var de är. Tillsammans försöker de att få svar på sina frågor. Rick, Anna, Dan och Matylda stöter på andra människor som bor i skogen. De har svaren, men verkar inte villiga att dela med sig av sin kunskap. Hur ska gänget hitta sin väg hem?

Tyvärr tappar Agatha Rae bort mig i handlingen. Jag har alldeles för många frågor som jag inte får svar på. Vid flertalet tillfällen undrar jag när huvudpersonen kommer får svaret på varför hon vaknat upp mitt i skogen. Sidohistorierna får större utrymme än huvudspåret, vilket också är synd.

Eftersom historien innehåller många vändningar är det kanske det som gör att boken inte passar som ljudbok. Det är antagligen lättare att följa med i handlingen om man läser boken. Historien är fantasifull och spännande. Språket är helt ok, men jag vet inte om jag kommer att lyssna på del två. Om jag blir sugen på upplösningen läser jag nog hellre den.

Förlorad i tidens grepp är en bok för dig som gillar annorlunda fantasy-berättelser. Detta är inte en typisk fantasy-berättelse med olika monster, folkslag eller mystiska länder som du skulle kunna tro. Kvällens bok leker med tidskonceptet och gör det på ett annorlunda och finurligt sätt. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...