onsdag 10 februari 2021

En hemlighet kommer sällan ensam

Recension av Tordyveln flyger i skymningen

Först och främst vill jag börja med att tacka Bokförlaget Hedvig för recensionsexemplaret av Tordyveln flyger i skymningen. Originalet är skrivet av Maria Gripe och boken kom redan 1978. Denna lättlästa version är bearbetad av Niklas Darke.

Boktips. Detta lättlästa fantasy-äventyr passar alla läsare,
stora som små oasvett om du tycker att det är lätt med
bokstäver eller inte.

Jonas, hans syster Annika och deras vän David ger sig ut på ett ljudligt äventyr. De ska spela in tåget, men tåget är försenat och vännerna vandrar vidare. En tordyvel visar vägen ända till Selanderska gården. En gård som döljer en hemlighet, det är vännerna rörande överens om. Alla får sommarjobb på gården, vilket gör det möjligt för trion att hitta svaret på gårdens hemlighet. Kanske kan en tordyvel visa vägen till alla svaren?

Jag tycker att det är bra med initiativ där klassiska böcker kommer i en lättläst version, vilket betyder att böckerna kan nå en ny målgrupp. En målgrupp som tidigare fått stå åt sidan för att texten har varit för svår. Nu ges alltså barnen som tycker att bokstäver är bråkiga en chans att få ta del av en riktig klassiker. Personligen är jag positiv till alla initiativ där personer som har svårt för språket kan få ta del av litteratur.

Tordyveln flyger i skymningen är ett äventyr som utspelar sig parallellt med tiden i boken. Det blir som två äventyr i ett och samma, vilket är fantastiskt bara det. Maria Gripes sätt att bygga upp ett stämningsfullt och magiskt äventyr gör henne ganska unik. Det är detaljerna som står för det magiska och hon skriver inte någon på näsan. En del lämnas åt fantasin, medan andra detaljer är centrala för historien. Det är i utrymmet där läsarens fantasi får fylla i luckorna som magin skapas. Även relationen mellan barnen är viktig för berättelsen. Syskonen stödjer varandra medan David blir god vän med båda två. Dessutom är det inget konstigt med att syskonen är goda vänner.

Bearbetningen av Tordyveln flyger i skymningen är fin. Språket flyter på bra. Med enkla ord målar Niklas Darke upp denna fantasyberättelse. Han har bevarat essensen i Maria Gripes version och ger den både nytt liv samt en ny målgrupp. I och med att boken kommer i ett avlångt format känns sidorna inte kompakta av text, samtidigt som ögat inte upplever att det är alltför glest med text. Med andra ord passar ordet lagom väl in på textmassan.

Ett extra plus får boken eftersom det finns ett persongalleri längst bak. Boken skulle passa bra som bokcirkelbok för personer som ännu inte bemästrat språket. Den skulle även passa som högläsningsbok.

Jag rekommenderar Tordyveln flyger i skymningen till dig som vill läsa en magiskt och fantasirik historia i lättläst version. Boken passar både stora och små läsare. För vem vill inte ta det av ett fantastiskt äventyr som utspelar sig en sommarvarm natt? Trevlig kväll!