tisdag 9 februari 2021

Vikten av att följa sitt hjärta

Recension av Deckardrottningen - en författare i motvind

Ett utav mina favorit radarpar är aktuella med en ny bok. Christina Olséni och Micke Hansen har lämnat mysdeckargenrén för en stund och tar i kvällens blogginlägg sig an en varm historia åt feelgood-hållet. Deckardrottningen - en författare i motvind kom i slutet av förra året.

Ljudbok. En humoristisk bok med humoristiska
intriger och blåsvädret ligger nära till hands.
Bibliotekarien Boel har författardrömmar, men hon har svårt att komma till skott. Hennes man Erland ger henne en skrivarkurs i femtioårspresent som en hjälp på traven. Kursen inspirerar och Boel har svårt att lämna tangentbordet. Erland går dock inte med på Boels planer om att skriva feelgood. Han tycker att hon ska bli nästa deckardrottning och tjäna storkovan. Hans besatthet av Boels nya karriärval tar honom ut på de mest galna strapatser. Erland går ifrån att vara en stabil man till att förfölja Läckberg och spionera på andra deckardrottningar. Ska hans vansinne aldrig ge sig?

Som vanligt när Christina Olséni och Micke Hansen skriver ihop levererar de en varm bok med karaktärer som lockar en till skratt och de försätter sina karaktärer i komiska trassligheter. Språket flyter på och Deckardrottningen är karkatärsstyrd likt deras andra böcker. Handlingen drivs framåt av det som karaktärerna hittar på. Därmed blir karaktärernas utveckling det centrala för boken, vilket jag gillar. Det ger historien mer tyngd. Dessutom är det intressant att läsa om hur karaktärerna kommer ur sina skal och tar modet till sig att våga följa sina drömmar. Det är inspirerande.

Tyvärr måste jag säga att oj vad besviken jag blev på Deckardrottningen. Det är tur att det är Anton Körberg som läser annars är jag inte säker på att jag hade lyssnat klart på boken. Med sin ljuva stämma och inlevelse trollbinder han lyssnaren. Hans sätt att läsa gör att jag vill lyssna vidare för att han gör karaktärerna levande och även boken. Min inre film börjar rulla, karaktärerna får liv och jag blir en del av handlingen. Jag tror att min besvikelse till större del beror på att det inte är en mysdeckare utan en renodlad feelgood-historia.

Deckardrottningen - en författare i motvind är en bok för dig som älskar feelgood och gillar Christina Olséni och Micke Hansens böcker. Förvänta dig inte en mysdeckare som de vanligtvis skriver utan en feelgoodroman. Boken passar dig som gillar karaktärsdrivna böcker med massor av mys och komiska situationer. Trevlig kväll!