onsdag 17 februari 2021

Har vi lärt oss något av historien?

Recension av Häxornas försvarare

Det här med utmaningar kan gå åt båda hållen. Antingen blir det succé eller så kan det bli platt fall. För mig var förra årets hyllvärmareutamning en succé. Återigen ger jag mig i kast med utmaningen. Jag har hittat en del guldkorn i min bokhylla och en del böcker som jag förstår varför jag har väntat med att läsa. Kvällens blogginlägg handlar om Jan Guillous bok Häxornas försvarare från 2013. En bok som jag kommer ihåg att jag köpte på Bokmässan för en herrans massa år sedan. Nu är det äntligen dags för den att sluta samla damm

Häxornas försvarare är ett historiskt reportage över häxjakten i Sverige. En detaljerad historia tar form framför mina ögon. Karl den IX lade grunden för det som skulle bli ett av svensk historias största blodbad. En häxjakt på kvinnor som enligt samhällets normer betedde sig annorlunda. Det var kvinnor som hade kunskap om örter och hur de kunde bota olika åkommor. Vad kallas de för idag? Apotekare möjligtvis. Om mina fördomar stämmer så antar jag att eftersom att de var kvinnor gick det inte att ha överseende med deras kunskap. Hade de däremot varit män och haft anställning som “läkare” hade det inte varit några problem med deras kunskapsbas.

Boken är matnyttig och ibland kan det vara lite svårt att hålla reda på när och var bokens handling utspelar sig. Många årtal och namn samt sidospår spär på den förvirrade stämningen. Det är en bok som kräver tid och uppmärksamhet. Med andra ord är Häxornas försvarare inget för dig som är stressad och vill slöläsa en bok.

Jag tappar både intresset samt koncentrationen när det blir för rörigt. Något som resulterade i att jag la ihop boken innan sista sidan infann sig. Vilket är synd för att det är en viktig del av den kvinnliga historien som Jan Guillou skriver om. Om ett blodbad som kunde ha undvikits om männen med makt tänkt ett varv till.

Häxornas försvarare är en bok för dig som gillar historiska reportageböcker. Jan Guillou är en man som kan trolla med ord och denna bok är inget undantag. Trevlig kväll!