fredag 19 februari 2021

Hur högt är priset för frihet?

Recension av Siri

Fredagen är här och idag är det dags för ett dystopiskt “bookface”. Först och främst vill jag börja med att tacka Lisa Hågensen och Hoi förlag för recensionsexemplaret av boken Siri. Det är den första delen i serien Jakten och serien tar vid där trilogin Purebred slutar.

Boktips. Ett dystopiskt äventyr för dig som
älskar rebellgrupper som slåss mot galna vetenskapsmän.
Whanzi är deprimerad, genom att ständigt strida dövar hon sina demoner. Våldet fungerar som ett lugnande preparat, men effekten är kortvarig. Konstant förs ett inre krig i hennes kropp. Hjärnspökena gör allt för att bryta ner henne. Dora känner sig sviken av Whanzi, som lämnat sin gravida partner för ett liv i våldets käftar. Även om kampen mot den onda rörelsen die Herrenvolk är över känner rebellgänget att kriget fortsätter. De ger sig av mot Moskva för att fortsätta kampen mot tyranniet och dess sjuka idéer om att avla fram den perfekta människan.

Jag inte har inte läst serien Purebred som ligger till förgrund till uppföljningsserien Jakten. Ett tag funderade jag över hur jag skulle klara av att sätta mig in i alla dessa karaktärer samt deras historia. Som tur är finns det ett persongalleri på de första sidorna i Siri och en kort sammanfattning av vad som har hänt dem. Detta ger boken ett extra plus i kanten, för jag hade inte klarat av att sätta mig in i historien. Persongalleriet fungerar både som en introduktion för den nye läsaren till serien samt som en återblick för den som läst Purebred. Det kan vara skönt med en återkoppling ibland.

Lisa Hågensen växlar berättarperspektiv vid varje kapitel och till en början är det lite förvirrande för mig som inte läst de första böckerna. Ni som läst den första serien kommer att komma in i handlingen med en gång. Det tog mig cirka en tredjedel av boken innan jag fick grepp över allas relationer. Nästa gång gör jag en mindmap från start så jag får en klarare överblick. Detta är mitt fel och inte författarens.

Siri är en spännande dystopisk historia som tar vid där Purebred slutar. Språket är fint och boken klassar in sig i crossover-facket. Det vill säga att den kan läsas av både vuxna samt unga vuxna. I och med att karaktärerna är ungdomar kan unga vuxna lätt relatera till dem, medan vuxna relaterar till deras problem som är allvarliga samt huvudproblematiken i boken som är avling. Alla har nog åsikter om hur långt avlingen kan gå samt hur rätt det är att manipulera gener och dna för att uppnå bästa resultat.

Spänningsnivån varierar i boken. Handlingen skrider sakta fram och Lisa Hågensen låter berättelsen ta plats istället för actionladdade scener. I Siri tas ämnet psykisk ohälsa upp. Whanzi brottas med sitt inre och vet inte vilken av demonerna hon ska dräpa först eller om hon ska göra slut på sig själv genom att var oaktsam i en strid. Lisa Hågensen närmar sig ämnet ur olika synvinklar. Karaktärerna får berätta sin syn på Whanzis problem samtidigt som hon delar med sig av dem själv. Det är fint och intressant att Lisa Hågensen låter de andra karaktärerna närma sig problemet. I de här partierna syns problemet ur olika synvinklar. Det blir tydligt hur många som berörs av en och samma persons inre demoner.

Jag rekommenderar Siri till dig som inte kan få nog av dessa dystopiska böcker. Vill du sätta tänderna i en trilogi som inbjuder till merläsning är detta något för dig. Jag kommer om ett kasta mig in i Purebreds dystopiska värld. Trevlig kväll!