måndag 15 februari 2021

Livet är inte slut trots dödens närvaro

Recension av Midnattsbiblioteket 

Matt Haig är aktuell med romanen Midnattsbiblioteket. En bok vars framsida inbjöd till läsning. Jag kunde inte motstå detta fantasifulla och mystiska omslag. Dess mörkblåa ton med stjärnor i bakgrunden och ett rum fullt av böcker. Vilka äventyr kan dessa böcker bjuda på? Jag kunde inte hejda min nyfikenhet och boken fick genast följa med mig hem. 

Boktips. En tänkvärd bok om livet efter döden. 
Döden är inte slutet, det finns fler äventyr att uppleva. 
Nora dör. Hon har svårt att acceptera sitt öde och hamnar i Midnattsbiblioteket där bibliotekarien Mrs Elm välkomnar henne. Nora har till större delen av sitt liv varit missnöjd med det och nu ges hon chansen att ställa allt till rätta. I Midnattsbiblioteket kan Nora välja vilken bok hon vill och alla är de fyllda med liv som tar formen av olika äventyr. Det är upp till Nora att välja det liv som passar henne bäst. Hur ska hon kunna välja rätt när hon har ett helt bibliotek att välja och vraka i? 


Matt Haig skriver både barn- och vuxenlitteratur. Det här är den andra boken av honom som jag läser. Tidigare har jag läst barnboken Jakten på julen och du kan läsa mina tankar om den här. Därför var det extra intressant att se hur han använder sin berättarteknik för en historia som vänder sig till vuxna den här gången. Som vanligt när Matt Haig skriver blir historien väldigt annorlunda samt tänkvärd.


Midnattsbiblioteket är en ovanlig tolkning av livet efter döden och boken vittnar om hopp. På ett vis blir Nora odödlig och får hela tiden nya chanser att leva om sitt liv, vilket inger en trygghet för den som är rädd för döden. Boken är både handlings- och karaktärsdriven. Karaktären Nora utvecklas för varje liv och hennes värderingar samt syn på livet ändras för varje erfarenhet hon får. Hon lär sig se livet ur andra vinklar. Eftersom varje liv handlar om vitt skilda saker händer det extremt mycket i boken på kort tid. Vissa liv förkortas medan andra får ta stor plats. Att varva korta och långa berättelser gör att det blir spännande mindre historier i den stora historien. Det blir meta och det gillar jag. Jag skulle nästintill vilja använda ordet briljant i Matts Haigs berättarteknik. Trots den komplicerade handlingen är det lätt att följa med och mycket beror på språket. Matt Haig använder sig av ett språk som är enkelt och rakt. Det finns inga krusiduller för att han vill att läsaren ska lägga all sin fokus på handlingen. 


Matt Haig leker med relativistisk kvantfältteori och dess syn på att partiklar kan existera på två ställen samtidigt. I det här fallet är det alla olika versioner av Nora. Det är det här som är det fantastiska med fantasi och böcker. Oavsett vilken bok jag läser dras jag in i ett nytt äventyr och Matt Haigs magiska värld i Midnattsbiblioteket vill jag stanna i länge. Vill inte du? 


Jag rekommenderar Midnattsbiblioteket till dig som vill ta dig an en annorlunda bok som handlar om livet, döden och livsval. Det är en bok som får sin läsare att fundera. Det allra bästa med Midnattsbiblioteket är att den gjort ett bestående intryck på mig och klassar in sig i böcker som är värda att läsa både en och två gånger. Trevlig kväll! 


Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...