onsdag 3 februari 2021

Ingen stöt är komplicerad nog för Lupin

Recension av Lupin 

Att hitta serier som lockar till sträcktittande kan vara en mindre utmaning. Jag gillar att fastna i en serie. Denna längtan till att få ge sig i kast med nästa avsnitt påminner om när jag förr fick vänta en vecka innan nästa avsnitt visades på tv. Eftersom vi idag streamar serier försvinner den där längtan på grund av att säsongens alla avsnitt släpps samtidigt.

Detta ställer ändå vissa krav på serien. Alla avsnitten måste vara bra redan från start för att vi ska vilja titta klart. Förr behövde inte alla avsnitt hålla lika hög standard. Vi fortsatte ändå att titta på serien för att utbudet var knapert. Idag är utbudet gigantiskt och tiden en bristvara. Därmed måste det se lockande ut från början för att sticka ut i mediebruset

Tv-serie. Lupin är en tv-serie för dig som älskar
kuppfilmer med gentlemannatjuvar i spetsen. 
Lupin är serie som stack ut. Vinjetten är snygg med en historia som tilltalar alla som gillar kupp-filmer. Jag tillhör skaran som älskar kupp-filmer och här i en fransk tappning. Det kan inte bli annat än succé eller?   


Assane Diop, Omar Sy, hankar sig fram i livet. Hans relation till sin son är svajig och han försöker reparera den. En uppgift som är minst sagt krävande. Assane jonglerar sitt trasiga familjeliv med ett liv på andra sidan lagen. I skymundan är han en mästertjuv som har hämnd på agendan. Familjen som förstörde hans barndom ska få betala. Frågan är bara om Lupin verkligen vet hela sanningen som ligger till grund för den ljuva hämnden.  


När jag ser Lupin förs mina tankar osökt till filmen The Thomas Crown affair från 1999. Pierce Brosnan gestaltar en ödmjuk och charmig gentlemannatjuv. I Lupin tar Omar Sy över rollen. Serien bygger på böckerna med samma gentlemannatjuv i spetsen. Lupin är välgjord på alla sätt. Den är snyggt regisserad med ett välskrivet manus som passar tv-serie-formatet. Varje avsnitt avslutas självfallet med en cliffhanger som gör det svårt att stänga av tv:n. Historien är inte särskilt komplicerad, men det är däremot kupperna. Det är svårt att inte imponeras av Lupins listiga sätt att lura sina kompanjoner för att nå framgång. 


Dramaturgiskt är det otroligt bra. Seriens handling som helhet håller en röd tråd om en trasslig barndom som satt sina spår och förlusten av fadern. Temat går även igen i skildringen av Assane och hans relation till sin son. Det är helhetstänket som imponerar mest. Trots att det är olika manusförfattare samt regissörer känns serien sammanhållen i både regin och manuset.  


Första gången jag såg Omar Sy var i den fantastiska filmen En oväntad vänskap, som du kan läsa om här. Han tolkade den kämpande Driss med stor trovärdighet och jag minns att jag tänkte att hans namn måste jag lägga på minnet. När Netflix tipsade om serien Lupin var jag tvungen att se hur han skulle tolka denna charmanta skurk. Omar Sy ger en fin tolkning. Han är charmant, smart och lömsk. Trots att han är lömsk gillar jag ändå karaktären. Det beror mångt och mycket på att han sätter dit de som är större skurkar än han själv. Han blir en sorts antihjälte. Trots sin lömskhet är han ändå god. 


Jag rekommenderar Lupin till dig som vill se en charmig serie som är fartfylld på sina ställen och definitivt klurig. Den sätter fart på synapserna som vill vara med och lösa kuppens genomförande. Det är en serie för dig som gillar tankenötter a la Sherlock Holmes. Trevlig kväll!


Betyg: 4 av 5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...