fredag 5 mars 2021

Hur farlig är en mutation?

Recension av Rötmånad

Fredagens bookface blir ett läskigt sådant. Med en rådande pandemi som präglar allas vardag kan kvällens boktips nästan upplevas som ironiskt. Jag måste tipsa om en bok som handlar om människor som utsätts för ett virus och förvandlas till köttätande zombies. Varför inte tipsa om denna förruttnande bok? Jag var tvungen att sätta tänderna i Johanna Glembos bok Rötmånad. En bok som cirkulerat friskt i mitt instaflöde en tid. Den nådde marknaden förra året.  

Bookface. Vågar du läsa en bok om
köttätande zombies? Rötmånad är en fartfylld
historia om ett virusdrabbat Sverige. 
Ulrika är trött och bitter. Hennes drömjobb som bibliotekarie är inte alls som hon föreställt sig. Hemma väntar hennes otrogne man Magnus som gör allt för att trycka ner henne. Endast barnen räddar henne från att helt gå under. Hon vill bara ge upp. I världen råder en pandemi. Ett febrigt virus biter sig fast i människorna. Febern vägrar att ge med sig och snart transformeras smittade till hungriga zombies. Ulrika samlar kraft och gör allt för att skydda de som hon älskar. Siktet är inställt på överlevnad. Ett mål som kantas av lögner, slagsmål och farliga monster. Vem går vinnande ur denna blodiga strid och vem är det största monstret av dem alla? 


Rötmånad är en stark skildring av en virusdrabbad värld. Kaos och ovisshet härjar fritt. Ett samhälle som bit för bit slås ut och räddningen är du själv. Berättelsen fångade mig redan på de första sidorna. Jag blev totalt uppslukad av boken. Att lägga ifrån sig Rötmånad var knappt ett alternativ utan mer ett tvång. Jag måste ju sova någon gång. 


Johanna Glembo vann Swedish Zombies tävling om ett bokkontrakt. Hon skickade in Rötmånad och boken blev verklighet. Hon trollband mig med sin historia om bibliotekarien Ulrika som gör allt för att rädda sin familj från hungriga zombies. Ulrika transformeras snabbt under berättelsen. Hon går från att vara en nedtryckt kvinna till att bli en stark ledare som skjuter allt som hotar henne och flockens överlevnad. Hennes modersinstinkt tar över. Boken är definitivt karaktärsstyrd. Alla karaktärerna genomgår en förändring vartefter berättelsen lyder. En del karaktärers förvandling är så pass onda är de upplevs som större skurkar än zombierna. Monstren kommer i många skepnader och det är inte självklart att det är de uppenbara monstren som läsaren ska frukta.  


Jag uppskattar symbolismen i boken. Människorna ruttnar fortare för att det är rötmånad, vilket både anspelar på boktiteln samt tiden som boken utspelar sig under. Dessutom likställs människokroppen med mat. Den är lika nedbrytbar som frukt och det går snabbare för att det är rötmånad. På ett sätt fungerar denna underliggande symbolik som ett stressmoment i sig. Alla zombies blir förutom läskiga monster även nedbrytbar materia. Det är bara en tidsfråga innan naturen gör sitt ingrepp och i det skedet gör hoppet entré. Viruset muterar människorna till monster, vilket också är en intressant aspekt av berättelsen. Vanligtvis brukar en människa vara död för att återuppstå till en zombie, men i det här fallet är det ett aggressivt virus som är boven i dramat. En annorlunda och trevlig tolkning. Kan fungera som en extra skrämselfaktor i dessa tider. Johanna Glembo räds inte för att närma sig svåra och tunga ämnen. Hon berör allt från virus till otrohet till att våga ta tuffa beslut. Genom de olika karaktärerna illustrerar hon deras sätt att bearbeta sorg. Hur är det att förlora någon och hur hanterar du sorgen?   


Rötmånad är en bok för dig som älskar zombie- och apokalyptiska böcker. Den känns aktuell med tanke på rådande situation. Gillar du virusberättelser kanske serien Virus kan vara något för dig. Vill du veta mina tankar om de tre första böckerna klicka på respektive titel, Virus, Virus 2 och Virus 3. Trevlig helg!


Betyg: 5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...