torsdag 14 februari 2019

Hur rädda ska vi vara för AI?

Recension av Fermis filter – En anledning att finnas

För ett tag sedan såg jag att Fermis filter- En anledning att finnas av Alfred Ruth kommit till bibblan. Boken kom ut förra året och det är Ruths romandebut. Det är helt klart en bok i min stil. Som vanligt väntade jag in ljudboken och här kommer mina tankar om den.

Ariel Valentin bor i San Francisco och lever på att programmera. Tillsammans med sin kompanjon Josh jobbar de på en artificiell intelligens, AI, som kan hjälpa mänskligheten. Framtidsvisionerna visar att mänskligheten går mot utrotning. Ariel tvingas att återvänd till Sverige. Inte ont anande har hon den amerikanska underrättelsepolisen i hasorna. AI är eftertraktat av fler än en och jakten på Ariel är ett faktum. Ariel måste gömma sig för att klara sig undan rättsväsendets bojor. Hon finner en fristad hos Fellingsbrorörelsen som vägrar att anpassa sig till året 2048 och lever som man gjorde i början på 2000-talet. Avsaknaden av robotar och andra teknikaliteter gör att Ariel befinner sig i en främmande miljö eller värld. Hon kan inte tro att det är sant. Är Fellingsbrorörelsen räddningen på hennes fortsatta existens?

Fermis filter – En anledning att finnas är den första boken i en trilogi. För att vara en romandebut är boken riktigt bra. Alfred Ruth tar med oss på ett äventyr som skulle kunna utspela sig i en nära framtid. Det är en realistisk bok med ett spännande actiondrama med sci-fi-tendenser.

En del kallar boken för en dystopi och jag håller inte med. Jag tycker att det finns en total avsaknad av det dystopiska. Samhället är inte på bristningsgränsen till att kollapsa. De tror att AI är framtidens svar på kommande problem och jobbar med den problemlösningen. Jag ser inte heller att Alfred Ruth fört in en massa samhällskritik i boken. Det är funderingar som han för fram efter boken. Han rekommenderar även annat material till den som är intresserad av ämnet. Det ska han ha ett pluspoäng för. Jag skulle kalla boken för en spänningsroman med sci-fi-inslag.

Det är ett helt ok språk i boken. Det är en rak berättelse och som en icke tekniknörd är det lätt att följa med i resonemangen och utsvävningarna. Det är en helt ok debut från Alfred Ruth och jag kommer med all säkerhet att läsa den andra böckerna i serien, dock inte lyssna.

Jag rekommenderar Fermis filter till dig som vill läsa en bok om AI. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5